BTWvraag

  • Monique

    Hallo allemaal,

    Ik ben ook van overtuigd dat wij als yogadocenten “het geven van yogalessen” onder het verlaagde BTW vann 6% valt en bij de aangifte BTW, 6% moeten afdragen.

    Alleen hoorde ik van een manager van een sportvereniging dat de klanten van de sportvereniging 6% BTW betalen en wij als yogadocenten toch die 19% BTW moeten afdragen bij ons aangifte BTW aan de belastingdienst.

    Wie weet hier meer over?

    Groetjes,

    Monique

  • Ron

    PiJi Schreef:

    ——————————————————-

    > Dus wat ik gedaan heb is een brief gestuurd aan de

    > belastingdienst met de vraag of ik uitsluitsel kan

    > krijgen over wat ik nu moet betalen. Heb wel

    > aangegeven dat ik niet alleen fysiek bezig ben

    > maar ook meditatie en concentratie oefeningen in

    > de lessen gebruik…

    >

    > maar nog geen rectie gekregen van de

    > belastingdienst.. maar het is in ieder geval niet

    > sowieso 19%

    >

    > namasté

    Beste PiJi,

    Heb je inmiddels antwoord gekregen?

    Stralende groet,

    Om Shanti

    Ron

  • maurice

    Hi Monique,

    Gelukkig is een manager van een sportvereniging geen fiscus of rechter.

    De uitspraak van de rechter in Haarlem is duidelijk. Het geven van yoga heeft (o.a.) als doel het verbeteren van de lichamelijke conditie en valt derhalve onder gelegenheid geven tot sport dus verlaagd BTW tarief. Meditatie en concentratie oefeningen/ lessen vallen derhalve dan ook onder het 19% tarief. Iedereen heeft een mening en sommigen denken dat yoga zweven boven een matje is, maar de uitspraak van de rechter gebaseerd op de nNL fiscale wetgeving lijkt me bindend. Overigens zou je accountant (ga ervan uit dat je die hebt) de regelgeving moeten kennen en op de hoogte moeten zijn van dergelijke jurisprudentie.

    Maurice

  • Pieter

    Volgens mij is het nog simpeler. Je stuurt een brief naar het belastingkantoor waar je onder valt en je vraagt uitsluitsel over het te voeren BTW tarief. Daarbij kan je de uitspraak van de rechter aanhalen. en verder wordt er dan gewoon beslist door de inspecteur. En als je een vorm van yoga geeft die nog enigszins lijkt op het aanbieden van de gelegenheid tot sportbeoefening dan zal het antwoord gewoon zijn dat je 6% mag voeren.