verschil tussen toga en yoga?

  • an

    Hallo,

    Graag zou ik weten wat de verschillen zijn tussen de diverse soorten yoga die worden genoemd; Hatha-, Kriya-, Kundalini-, Raja-, Bhaktiyoga etc.

    Hoe weet je welke vorm het beste bij je past?

  • a

    Hoi An,

    Ik zal het proberen heel simpel uit te leggen.

    Ten eerste werd yoga vroeger ontwikkeld om de ziel te leren kennen. Nu is het veelal bedoeld om in drukke tijden rust te geven. Er zijn verschillende soorten voor ieder karakter, wil, temperament, bedoeling enz. wat.

    Simpel gezegd.

    Hathayoga: yoga van de lichaamshoudingen

    Kriyayoga: yoga 150 jaar geleden gegeven aan lahiri mahasaya puur om diepe meditaties te verkrijgen

    Kundalini: Via energie overdracht ontwaken van kundalini bewerkstelligen. Kan gevaarlijk zijn.

    Raja yoga: duizenden jaren geleden ontwikkeld op schrift gesteld door patanjali. Tegenwoordig onmogelijk te beoefenen in zijn oorspronkelijke manier

    Bhakti: yoga van verering door middel van verering eenwording bewerkselligen met god

    Zoals je ziet zijn er veel verschillende soorten yoga. Het ligt er maar net aan wat je wilt. Wil je rust? Wil je verlicht worden? Wil je soepel worden? Er zijn heel veel boeken over te vinden hoor. Wat ik goed vind is van Swami Vivekananda-karma-,bakti-,jnana-en rajayoga Echt heel duidelijke uitleg. Niet simpel.

    Hoop dat je genoeg weet zo.

    Met vriendelijk groet,

    Arnoud

    Mocht je meer vragen hebben email is arnoudsekreve(apestaartje)hotmail.com