BTWvraag

  • Paula Charnley

    Hoi Yoga Docenten

    Ik ben startende ondernemer, bezig met mijn boekhouding voor mijn eerste jaar

    Hoeveel BTW is inbegrepen in de prijs voor een yoga les of 10 strippenkaart

    ik heb verschillende gehoord 6 en 19%

    alvast bedankt

    Paula

  • pavel

    Hallo Paula,

    Voor zover ik weet moet over de yogales 19% BTW worden afgedragen (wanneer dit niet zo is, zit ik de belastingdienst onnodig te spekken, maar ik ben er eigenlijk wel zeker van dat dit het juiste tarief is).

    Groet,

    Pavel

  • PiJi

    er is een yogadocent die in eerste instantie door de belastingdienst in het 19% tarief is ingedeeld, maar dit heeft hij bij de rechtbank van haarlem aangevochten en heeft uiteindelijk gewonnen.. en voortaan betaald deze meneer maar 6% BTW.

    Zijn argumenten om onder het 6% tarief gerekend te worden was dat zijn hatha yoga lessen ook vallen onder de categorie ‘gelegenheid geven tot sportbeoefening’, nu was de rechter het daar mee eens omdat hathayoga in een lijn gezien kan worden met bijvoorbeeld Pilatus en statische gymnastiek! (LJN: AV5126, Rechtbank Haarlem, 05/2433 / Datum uitspraak: 06-03-2006 / Datum publicatie: 15-03-2006)

    Dus wat ik gedaan heb is een brief gestuurd aan de belastingdienst met de vraag of ik uitsluitsel kan krijgen over wat ik nu moet betalen. Heb wel aangegeven dat ik niet alleen fysiek bezig ben maar ook meditatie en concentratie oefeningen in de lessen gebruik…

    maar nog geen rectie gekregen van de belastingdienst.. maar het is in ieder geval niet sowieso 19%

    namasté

  • joyce

    Beste PiJi,

    Ik ben geïnteresseerd in het antwoord van de belastingdienst (in welke gemeente?). Ikzelf krijg 6% (aangevraagd door mijn belastingkantoor). Mijn collega heeft meer moeite; nadat belastingdienst op haar les is geweest, hebben zij vastgesteld dat het niet ‘sportief’ genoeg is en derhalve niet onder de 6% regeling valt. Er lijkt willekeur gaande te zijn & ik zou mij hard willen maken (evt via de politiek) dat alle yoga onder de 6% regeling valt (ook chai ch'i is 6% – dat is toch fysiek zwaarder dan yoga?). Ben daarom benieuwd naar andere cases.

    Joyce

  • PiJi

    vanaf nu val ik ook onder de 6% regeling, dus dat is wel weer leuk!

    de argumenten van de belastingdienst waren vooral dat de yogalessen voor een groot deel ook uit dynamische oefeningen moesten bestaan (bijvoorbeeld zonnegroet achtig iets) verder moet de ruimte ook geschikt zijn om ‘sport te beoefenen’. Maar nu is het leuke dat ik ook aangegeven heb dat ik meditatie en concentratieoefeningen verwerk in mijn lessen.. en zelfs dit was geen probleem..

    maar ik denk niet dat tai chi per definitie zwaarder is, het is in ieder geval dynamischer, en ik denk dat in de huidige maatschappij de maatstaven zo zijn dat beweging een voorwaarde is om iets ‘sport’ te noemen, dus ik denk dat uit die overweging tai chi al onder de 6% regeling valt. Maar ik ben er persoonlijk wel van overtuigd dat het goed zou zijn als de yoga ook onder deze regeling zou vallen, misschien niet direct omdat het sportbeoefening is, maar het bewustwordingsproces staat dermate centraal dat het absoluut ook positieve effecten heeft voor het dagelijks leven (denk bijvoorbeeld aan reducerinig ziektekosten)

    Maar beste Joyce ik vraag me af of jij de taak op je moet nemen om zoiets voor elkaar te krijgen, denk dat de SYN of de VvYN of iets dergelijks beter in staat is om de belangen van de nederlandse yogaleraren te behartigen!

    namasté

  • Joyce

    Beste PiJi,

    Dank voor je snelle antwoord. Geweldig dat je nu ook onder de 6% regeling valt.

    Mag ik nog weten in welke gemeente? (mijn collega moet in september voor de rechtbank komen – het is voor haar handig om inzicht te krijgen wie wel / niet 6% procent krijgt. Voor mij is dit ook van belang, omdat we in hetzelfde yogacentrum lesgeven (en een zelfde manier van lesgeven). Wij doen de yogahoudingen statisch en niet dynamisch; de houdingen worden daardoor op een andere manier intensiever, werken ook diep door op de organen. Wel doen we de zonnegroet aan het begin van de les. En verder meditatie, adem.

    …ik bedoelde eigenlijk dat tai chi minder zwaar dan yoga is (vergissing)… :-) dat van het bewegen zal er inderdaad wel inzitten. Op internet is het niet goed terug te vinden, wat als sport wordt aangemerkt volgens de belastingdienst. En ik kreeg niet de indruk van de belastingdienst dat ze zich echt willen verdiepen in de precieze werking van yoga - hoe diep het doorwerkt, op alle niveaus.

    Ik weet ook niet of ik het echt op me ga nemen; dat zal wat tijd vergen. Maar het is wel iets wat me na aan het hart ligt. En als ik zie hoe moeilijk het is om een yogacentrum rendabel te maken (wij zitten in de binnenstad van amsterdam); hoe je als hele kleine zelfstandige het zoiezo niet heel makkelijk hebt; die 6% maakt daarin veel verschil uit. Ik zie overigens geen berichten vanuit de VvYN dat zij de krachten bundelen om iets in die richting te ondernemen (ben verder ook geen lid van de VvYN).

    Het ga je goed! en bedankt,

    Om Shanti

  • Simone

    Beste PiJi en Joyce,

    Ook wij betalen al enige jaren 19% BTW over de door ons gegeven yogalessen (belastingdienst Rotterdam). Graag zou ik weten welk belastingkantoor de 6% wel accepteert zodat wij onze Inspecteur hiermee “om de oren kunnen slaan”. Het verschil zijn toch net de krenten in de pap die je als docent yoga goed kan gebruiken.

    Alvast bedankt.

    Groeten,

    Simone

  • Simone

    Beste PiJi en Joyce,

    Ook wij betalen al enige jaren 19% BTW over de door ons gegeven yogalessen (belastingdienst Rotterdam). Graag zou ik weten welk belastingkantoor de 6% wel accepteert zodat wij onze Inspecteur hiermee “om de oren kunnen slaan”. Het verschil zijn toch net de krenten in de pap die je als docent yoga goed kan gebruiken.

    Alvast bedankt.

    Groeten,

    Simone

  • Joyce

    Beste Simone,

    Belastingkantoor Amsterdam. Maar ik wil liever geen slapende honden wakker maken (omdat mijn collega geen 6% krijgt en ik wel – zij gaat in september naar de rechtbank), dus je kunt mij helaas niet als voorbeeld nemen.

    Mijn administratiekantoor heeft afgelopen jaar een bezwaarschrift ingediend, wat dus ingewilligd is. Zich beroepend op een uitspraak van de Rechtbank in Haarlem in een geschil dat meen ik afgelopen maart heeft gespeeld.

    Mijn administratiekantoor adviseerde mij ook om, nog voordat het bezwaarschrift ingediend was, om alvast 6% op te voeren en niet 19%.

    succes verder.

    groet, Joyce

  • Simone

    Dank je Joyce,

    ik heb inmiddels mijn administratiekantoor gesproken en die adviseren precies hetzelfde.

    Groeten,

    Simone